راه انـدازیــ کـافــه رستـورانــ


راه اندازی رستوران، راه اندازی فودکورت، راه اندازی کافی شاپ و ...

راه اندازی رستوران در وهله اول میتواند کاری دشوار باشد اما گروه دکتر رستوران مراحل راه اندازی رستوران را به مراحل کوچکتری به شرح زیر تقسیم بندی نموده است. اگر در مورد چگونگی راه اندازی رستوران کنجکاو هستید به مراحل زیر توجه کنید:

☑️ 1. انتخاب کانسپت و برند

در راه اندازی رستوران، داشتن یک کانسپت و برند مناسب بسیار حائز اهمیت است. کانسپت رستوان شامل نوع خدمات و غذا و فضا و طراحی می شود. و انتخاب برند نیز بر هویت، شخصیت و ماموریت و هدف رستوران تاکید دارد. برند یک دارایی نامشهود است که پایه کانسپت شما است و همچین کانسپت رستوان به نوعی برند شما نیز به شمار می رود.
بر اساس کانسپت و برند، محیط رستوران شما ،اتمسفر و اینکه شما چه کسی هستید را شکل می دهد. این موضوع،تجربه ای به یادماندنی و معناداری را برای مشتریان شما به ارمغان می آورد تا دوباره به رستوران شما مراجعه کنند. انتخاب یک کانسپت منحصر بفرد و مناسب که هدف آن یک قشر خاص جمعیتی باشد یکی از مهمترین عوامل در ایجاد کانسپت و برند است.

☑️ 2. انتخاب آیتم های منو

قبل از بازگشایی رستوران، شما نیاز به شناسایی آیتم های اولیه و اصلی منو است. تصمیم گیری در خصوص اینکه چه آیتم هایی در منو ارائه کنید بر موارد زیر تاثیر گذار است:
1. بر نوع تجهیزاتی که باید تهیه کنید
2. پرسنلی که باید استخدام کنید
3. میزان جمعیتی که امیدوار هستید به رستوران خود جذب کنید.
در این نقطه از راه اندازی رستوران، نیازی نیست تا کاملا منو خود را طراحی و یا رسپی ها را تهیه کنید مگراینکه کانسپت شما نمایشگریک آیتم خاص مانند بخش پیتزا باشد. بعد ها در مراحل بازگشایی رستوران باید منو خود را مهندسی کنید تا سود اوری را افزایش دهید(به قسمت مهندسی منو مراجعه کنید).و باید دائما منو خود را با توجه به استقبال و سود اوری هر آیتم به روز نگه دارید.

☑️ 3. یک بیزینس پلن داشته باشید

بیزینس پلن برای جذب سرمایه گذار و یا اخذ وام برای شروع رستوران ضروری است. همچنین بیزینس پلن بر استفاده از استراتژی های مختلف تاثیرگذار است.در ادامه به اجزای اصلی یک بیزینس پلن اشاره شده است:
1. خلاصه
2. نگاهی اجمالی و توضیحی از رستوران
3.تجزیه و تحلیل بازار
4. پیشنهادات تجاری و کسب و کار
5. مدیریت
6.استراتژی های بازاریابی و عمومی
7.پیش بینی های تامین منابع مالی

☑️ 4. تامین منابع مالی

باید پیش بینی در خصوص هزینه های مورد نیاز برای شروع رستوران و منابع مالی جهت ادامه فعالیت روز به روز رستوران تهیه شود. برای سال دیگر نیز باید بودجه ای از هزینه های خود داشته باشید.

☑️ 5. انتخاب مکان

در انتخاب مکان رستوران باید عوامل زیر را درنظر داشته باشید
1. دسترسی: مکانی را انتخاب کنید که هم توسط عابران و وسایل نقلیه قابل رویت باشد. و جایگاهی برای پارک وسایل نقلیه نیز اهمیت دارد.
2. جمعیت شناسی: از مطابقت مشتریان هدف خود با اقشار جمعیتی نزدیک به مکان رستوران خود اطمینان حاصل کنید.
3. هزینه حقوق و حداقل حقوق : ممکن است بر اساس مکان رستوران،حداقل حقوق و هزینه های پرسنلی متفاوت باشد که باید درنظر داشته باشید
4. میزان رقابت در مکان رستوران: باید فاصله مکانی مناسبی نسبت به رقبای آن منطقه داشته باشید
راه اندازی رستوران _گروه دکتر رستوران
راه اندازی رستوران

☑️ 6. مجوزها

برای بازگشایی رستوران جدید، باید مجوز های لازمه را از اتحادیه اخذو پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید.

☑️ 7. یافتن تجهیزات و تامین کننده مواد غذایی

برای موفقیت رستوران ، یافتن تجهیزات و تامین کننده مناسب مواد اولیه با قیمت منطقی بسیار مهم است.
در این راستا گروه دکتر رستوران با معرفی بهترین تامین کنندگان مواد اولیه و ارائه تجهیزات رستورانی با توجه به نیاز شما با بالاترین کیفیت را به ارمغان می آورد.

☑️ 8. طراحی رستوران

رنگ یکی از عواملی است که باید در طراحی رستوران در نظر گرفته شود. طبق تحقیقات روانشناسی،رنگ آمیزی بر ذهن انسان تاثیر بسزایی دارد. رنگها باعص ایجاد احساسات متفاوتی در انسان می شود وحتی بر جسم نیز تاثیر دارد. درصنعت غذایی،رنگ قرمز پادشاه است، برای مثال به لوگو و پیراهن های کارکنان رستوران مک دونالد نگاه کنید که از قرمز استفاده کرده اند،از نظر علمی اثبات شده است که رنگ قرمز باعث تحریک اشتها و در مقابل رنگ آبی باعث کند شدن متابولیسم می شود.
یکی دیگر از عوامل مهم،نورپردازی است. نورپردازی مناسب می تواند کیفیت ظاهری اثاثه را افزایش،برخی نقص ها را مخفی و حس بهتری به مشتریان بدهد.نورپردازی مناسب به بهبود اتمسفر حاکم در رستوران کمک می کند. استفاده از نورهای سرد وگرم با توجه به اثاثه خریداری شده حائز اهمیت است.
یکی دیگر از عوامل مهم، موسیقی است.طبق تحقیقات انجام شده،موسیقی نه تنها بر روحیه کارکنان بلکه بر تصویر ذهنی مشتریان از رستوران شما تاثیر گذار است. از طرف دیگر میزان گرمایش و سرمایش نیز تاثیر خود را دارد.

☑️ 9.استخدام پرسنل مناسب

یکی از گامهای اساسی در راه اندازی رستوران استخدام نیروس کار است.قبل از استخدام به نقش هایی که نیاز دارید توجه کنید. مانند: مدیریت نیروی انسانی و سرپرستی، خرید مواد اولیه غذایی، دریافت وانبار کردن مواد اولیه،تهیه غذا،شستوشوی ظرفها، بازاریابی و فروش،حسابداری و حسابرسی و خدمات بار.
برای استخدام، باید افرادی را با تجربه بالا و چند کاره وسریع با کارایی بالا انتخاب کرد .

☑️ 10. تبلیغات

تبلیغات به دلایل زیادی یکی از مهم ترین فعالیت های یک رستوران است. اولین و مهمترین دلیل این است که مشتریان بالقوه باید بتوانندشما را پیدا کنند. دوما، آن ها باید برای آمدن به رستوران شما مشتاق و کنجکاو باشند. برخی از موارد که باید در بازاریابی به آنها دقت کنید به شرح زیر است:
استفاده از شبکه های اجتماعی: صفحه اینستاگرام برای خود طراحی کنید، عکس ها و مطالبی که به اشتراک می گذارید باید بیانگر و انتقال دهنده برند و
کانسپت شما باشد.
ایجاد یک وب سایت جذاب: سایت شما باید به صورتی باشد که به راحتی قابل جستجو و پیدا شدن باشد و شامل اطلاعاتی در خصوص رستوران شما باشد.
تبلیغات در مجله و ماهنامه و بیلبورد: اینگونه تبلیغات باعث می شود تا مردم منطقه رستوران شما متوجه حضور شما بشوند.
آفرهایی برای ترغیب مشتریان جدید: شما می توانید برای مشتریان که اولین بار به رستوران شما مراجعه می کنند،آفری خاص را ارائه کنید، این آفر می تواند حتی یک نوشیدنی مجانی باشد. همیشه مشتریان شما این مهمان نوازی شما را به یاد خواهند داشت.
برگزاری EVENT: برگزاری ایونت های مختلف به جذب مشتریان جدید کمک می کند. گروه دکتر رستوران با تجریه بسیار دی این زمینه می تواند در برگزاری ایونت ها همراه شما باشد، تا به بهترین نحو ایونت مورد نظرتان را برگزار و بازدهی مناسبی را از آن کسب نمایید.

☑️ 11. برگزاری Soft Opening

قبل از بازگشایی اصلی رستوران(grand opening)، بازگشایی و میزبانی برای تعداد محدود را امتحان کنید. با این کار شما می توانید از میزان هماهنگی و آمادگی پرسنل برای سرویس دادن به عموم مردم آگاه شوید و در صورت وجود مشکل سریعا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. در این مدت شما می توانید تنها قسمتی از منو خود را به نمایش بگذارید تا هم بار سنگینی را به دوش کارمندان خود نگذاشته باشید تا امادگی لازم را کسب کنند و همچنین این کار باعث می شود مشتریان مشتاق شوند تا باز هم به رستوران شما برگردندتا بقیه منو شما را ببینند و امتحان کنند.

fasele

جهت مشاوره با متخصصین و مشاورین دکتر رستوران
☏ تماس حاصل فرمایید