مـشـکـلاتــ رایجــ حـسـابـداریــ رسـتــورانــ هـا



مشکلات رایج حسابداری رستوران ها و پیشنهادات گروه دکتر رستوران


برخی از مشکلات رایج حسابداری رستوران ها و پیشنهادات گروه دکتر رستوران درخصوص رفع این مشکلات به شرح زیر می باشد:
میانگین حاشیه سود رستوران ها بین 2% تا 20% است. معمولا در رستوران ها به ازای هر ریال فروش، بین62% تا 68% هزینه های مواد غذایی و هزینه نیروی کار محقق می شود. با حاشیه سود پایین، رستوران ناکارآمد میشود. از طرف دیگر، ارائه گزارشات و صورت حسابهای مالی غیرقابل اطمینان خود باعث ایجاد فاجعه می شود. حسابدار شما می تواند هزینه های شما را مدیریت کند و از مشکلات رایج رستوران پیشگیری کند.
برخی از مشکلات در این راستا به شرح زیر می باشد:

1. ناکارآمدی در حساب های پرداختنی

"برخی از حسابداران رستوران ها تمام روز را پشت میز مشغول آماده کردن چک ها و کد گذاری فاکتور ها و ردیابی امضا ها هستند"
پیشنهاد ما به شما، ساده سازی گردش حساب های پرداختنی است. گروه دکتر رستوران با ایجاد یک سیستم یکپارچه مالی بین سیستم انبار و مالی و تنخواه داران، مغایرت گیری حساب تامین کنندگان را ساده سازی نموده به طوری که از وصول مواد اولیه و درج در سیستم و همچنین پرداخت طبق فاکتور و رسید انبار، اطمینان حاصل می شود.

2.عدم تعیین صحیح بهای تمام شده منو

"برخی از رستوران ها تنها قیمت منو را در مقایسه با رقبا مشخص می کنند"
گروه دکتر رستوران پیشنهاد میکند، از رویکرد"منو سودبخش" برای قیمت گذاری استفاده کنید. در این رویکرد، حسابدار(بصورت دوره ای با توجه به تغییرات قیمت خرید مواد اولیه) باید قیمت غذا را با توجه به نرخ آخرین خریدهای انجام شده استخراج و این قیمت ها را به واحد های مندرج در رسپی غذاها تبدیل کند.سپس برای بهایابی منو باید یک قدم جلوتر رفت و از رویکرد "منو سود بخش"استفاده کرد، طبق این رویکرد، سود آوری کل منو از طریق تحلیل سود ناخالص و محبوبیت و استقبال هر آیتم در منو مشخص می شود.

دکتر رستوران
دکتر رستوران

3.عدم ارائه گزارشات مالی به موقع و مربوط

"بسیاری از رستوران ها تنها بوسیله صورت سود وزیان ماهیانه رستوران خود را مدیریت می کنند"
غیرممکن است که بتوان تنها بوسیله صورت سودوزیان که تا اواسط ماه بعدی تهیه می شود، اقدامات اصلاحی را در خرید مواد اولیه و هزینه های پرسنلی ایجاد کرد. اینگونه تصمیمات باید به فوریت اتخاذ گردند. گزارش لحظه ای این امکان را فراهم می کند که گردانندگان رستوران مدیریت پویایی را داشته باشند.این نوع گزارش شامل خلاصه ی هفته ای از بهای اولیه بصورت مقداری و درصد می باشد:
- فروش به تفکیک (غذا ونوشیدنی)
- غذا و نوشیدنی
- نیروی کار
- خلاصه ای از بهای اولیه
- تعداد مشتری و معاملات
- نقطه سر به سر هفته ا ی یا ماهانه

4.لیست حقوق به نحوی که بتوان هزینه نیروی کار را مدیریت کرد، تهیه نمی شود

"بسیاری از رستوران ها به هزینه حقوق به صورت کلی می نگرند"
گزارش هزینه حقوق به صورت کلی اطلاعات مهم و جزئی تر را برای مدیریت صحیح هزینه های پرسنلی فراهم نمی کند.
میانگین هزینه حقوق رستوران ها بین 22% تا 32% هر ریال از درآمد است. استخدام کارآمد و برنامه ریزی صحیح می تواند بخشی از فاکتورهای اساسی موفقیت رستوران باشد. هزینه حقوق باید به طریقی ثبت شود که اطلاعات کافی برای تصمیم گیری را فراهم آورد.
پیشنهاد دکتر رستوران این استکه هزینه دستمزد به صورت طبقه بندی شده برحسب نوع شغل و محل خدمت ثبت شود. بدین طریق قادر خواهید بود هزینه نیروی کار خود را به درستی مدیریت کنید. علاوه بر این قادر به مشاهده روند تغییرات هر طبقه خواهید بود. دکتر رستوران طبقه بندی های زیر را پیشنهاد می دهد.
- آشپزخانه ( سرآشپز،آشپز،ظرفشورو...)
- سالن (ویتر،هاستس،کاپتان اوردرو...)
- مدیریت و اداری (مدیران رستوران، بخش اداری )
- بار
- قلیان
- انبار

دکتر رستوران
دکتر رستوران

5. موجودی کالا بصورت ادواری شمارش نمی شوند

"برای بسیاری از رستوران ها این موضوع سوال است که چراهزینه مواد غذایی آنها بالاست"
گروه دکتر رستوران، شمارش ادواری موجودی کالا و اعمال ثبت های اصلاحی را پیشنهاد می کند.در غیر اینصورت بهای تمام شده مواد غذایی فروش رفته به درستی تعیین نمی شود. علاوه برهزینه حقوق، بهای مواد اولیه غذایی با میانگین 30 الی 36 درصد فروش جزو هزینه های کلان رستوران ها محسوب می شود.
همچنین هزینه های مواد غذا و نوشیدنی (F&B) بزرگترین هزینه قابل کنترل رستوران ها است. تقریبا غیر ممکن است بدون شمارش فیزیکی موجودی مواد غذایی و تعدیل آن در دفاتر حسابداری به توان اطلاعات مناسبی را جهت تصمیم گیری فراهم کرد. تقریبا غیرممکن است.بدون اعمال تعدیل در موجودی کالا ،اطلاعات مالی تنها منعکس کننده مقدار خریداری شده است نه مقدار مصرف شده.

6.بهای غذا و نوشیدنی به صورت مناسب طبقه بندی نمیشود

"بسیاری از رستوران ها زمان زیاد و زائدی را برای شناسایی خطاهای حسابداری خود صرف میکنند"
ردیابیهزینه مواد غذایی و نوشیدنی از طریق فروش کلی راهی موثر برای شناسایی وجود مشکل است ؛ اما نمی توان مشخص کرد که مشکل از بابت غذا و یا نوشیدنی ها و یا قلیان است. پیشنهاد دکتر رستوران طبقه بندی مجزا برای حساب غذا و نوشیدنی است. ایجاد دسته بندی مجزا برای غذا و نوشیدنی ها برای هر فروش ،خرید و حساب موجودی کالا و همچنین دسته بندی غذا به زیر گروه های لبنیات،گوشت،فرآوری شده،خشکبار و غلات، موثر واقع خواهد شد .

7.اشتباهات مکرر دفترداری رستوران

"بسیاری از رستوران ها دائما در گزارشات مالی خود با خطا و اشتباه روبرو می شوند"
بعضی از اشتباهات رایج شامل:وجه نقد روزانه رستوران و فروش های اعتباری به عنوان درآمد ثبت میشوند،عدم شناسایی تخفیف ها، ثبت اشتباه در مالیات ارزش افزوده، ثبت کارت های هدیه به عنوان درامد،ثبت مالیات حقوق به عنوان هزینه حقوق،ثبت هزینه های سرمایه ای تحت عنوان هزینه های جاری،ثبت هزینه بیمه پرسنل در زمان پرداخت به جای زمان تحقق
دکتر رستوران پیشنهاد می کند که صورت مغایرت بانکی ماهانه گرفته و ثبت روزانه همه وقایع انجام شود،شامل هزینه های پرداختنی ،گردش روزانه دستگا های پوز،تعدیل موجودی کالا، پیش پرداخت بیمه و مستهلک کردن آن،مالیات فروش،هزینه های سرمایه ای.

8. دوره حسابداری ماهانه

" بسیاری از رستوران داران این سوال را دارند که چرا سودآوریشان ماه به ماه نوسان دارد"
رستوران هایی که بازه گزارشگری آنها ماهانه است باید هزینه های تعهدی خود را ثبت کنند در غیر این صورت، گزارش سود و زیان صحیح بدست نمی آید.این موضوع باعث ایجاد قابلیت مقایسه بین دوره ای می شود. در خصوص گزارشگری باید در نظر گرفت که در هر ماه چند روز تعطیل یا پنجشنبه و جمعه وجود دارد که در این روزها فروش بیشتر می شود، برای مثال ممکن است در یک ماه تنها چهار جمعه باشد و در ماه دیگر 5 جمعه که همین امر باعث ایجاد نوسان در صورت سود و زیان می شود.
fasele

جهت مشاوره با متخصصین و مشاورین دکتر رستوران
☏ تماس حاصل فرمایید